A szomszéd utcáig állt a sor egy pesti rendelőintézet előtt
A szomszéd utcáig állt a legalább száz emberből álló sor augusztus 2-án, péntek reggel 7 órakor a Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ előtt – írta a Telex egyik olvasója. Mindannyian ultrahangvizsgálatra szerettek volna időpontot kapni, de aki csak a reggel 7 órai nyitásra érkezett, annak már nem jutott. A tapasztaltabbak már jóval 6 óra előtt a helyszínen várakoztak, “aki igazán profi volt, az vitt magával egy összecsukható kisszéket – leült rá az utcán és olvasott” – festette le az áldatlan állapotokat a lapot “tudósító” személy, aki arról is beszámolt, hogy mivel sorszámot sem osztanak, a tolakodóknak, ügyeskedőknek köszönhetően gyakran alakul ki feszült helyzet az utcán.
Az emberek természetesen nem véletlenül ennyire elszántak,
a józsefvárosi intézmény ugyanis minden hónapban csupán egyetlen alkalmat hirdet meg, amin a vizsgálatokra lehet regisztrálni.
A helyzet számos kérdést vet fel – írja a Telex. Miért nem osztanak legalább sorszámot a várakozóknak? Miért nem lehet online időpontra jelentkezni? Mivel könnyítik meg a várakozást az időseknek, betegeknek, netán kisgyerekekkel érkezőknek?
A lap megkeresésére a Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ szokatlan őszinteséggel válaszolt a fenti kérdésekre. Mint írták, annak, hogy nem osztanak sorszámot, az az oka, hogy nem tudják a betegeket a várakozás idejére az intézmény földszinti várójában elhelyezni, hogy onnan figyelhessék a sorszámkijelző, behívó rendszert, ami egyébként egészségügyileg is “kifejezetten aggályos is volna”.
Az online jelentkezést azért nem biztosítják, “mert az idősek, az informatikai kompetenciákkal kevésbé rendelkezők ezzel teljesen elesnének az ellátás lehetőségétől” – írta válaszában Zilahy Dezső orvosigazgató, megbízott intézményvezető. Abban az esetben, ha egy-egy alkalommal marad a sorban állás után szabad időpont, azokra később telefonon lehet még jelentkezni.
Az igazgató azt is elmondta, hogy a regisztráció idején két egészségügyi dolgozó folyamatosan tájékoztatja a sorban állókat az időpontkiadás aktuális állapotáról, szabályairól, az időseknek pedig – ha kérik – igyekeznek segíteni a sorban állásnál. A rendbontók fegyelmezése viszont nem tartozik a rendelőintézet rendészének hatáskörébe.
“Tapasztalatunk szerint a szabadságos (nyári) időpontban esetenként csak a várakozók 50 százaléka jut az adott hónapban időponthoz, de máskor általában ez közel 100 százalék (augusztusban például 100 százalék, volt és maradtak is szabad időpontok telefonos foglalásokra)” – írta Zilahy Dezső.
Az intézmény válaszából kiderül, hogy a helyzetért a szakorvoshiány a felelős, és hogy a problémára közösen keresik a megoldást az önkormányzattal. Az igazgató a kellemetlenségért elnézést kér az érintettektől.
Címlapkép: MTVA/Bizományosi: Róka László