Lázár János bejelentette az új tarifarendszert: csak az ország- és vármegyebérlet marad
Március elsejétől a vármegyebérleten és az országbérleten kívül minden más eddig használt bérletet megszüntetnek az állami közlekedésben – jelentette be az építési és közlekedési miniszter kedden Debrecenben sajtótájékoztatón.
Lázár János hozzátette, új napi kedvezményes jegyet is bevezetnek:
- a vármegye24 napijegy 999 forintba,
- a Magyarország24 napijegy 4999 forintba fog kerülni, és korlátlanul felhasználható a MÁV és a Volán összes járatán.
Jelezte azt is, hogy az eddigi 65-féle kedvezményből 22 marad meg március 1-jétől, és valamennyi 50 százalékos kedvezményes utazásra jogosít majd.
A további részleteket is ismertette a miniszter:
- A 65 év felettiek ingyenes utazási kedvezményét kiterjesztik a 14 év alattiakra is, a 14 -25 év közöttiek, ha nem vesznek bérletet, 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak csakúgy, mint a közszolgálatban – oktatásban, egészségügyben – dolgozók, amennyiben regisztrálnak a kedvezmény igénybevételére.
- A 65 év alatti életkorú nyugdíjasok kedvezményesen vásárolhatnak vármegye-, illetve országbérletet, az eddig 90 százalékos kedvezménnyel utazóknak – fogyatékosok, tartós betegek és a nagycsaládosok – szintén ingyenes lesz a közlekedés a MÁV és a Volán járatain az országban.
Budapest-bérlet: újabb ajánlat a fővárosnak
A miniszter Budapestre kitérve azt mondta, “elbambulták” a főpolgármesteri hivatalban a decemberben lejárt szerződés megújítását, a fővárosnak fizetési kötelezettsége van, a közlekedésben sincs “ingyen ebéd”, , a HÉV, a MÁV, a Volán közszolgáltatás, az utazásért valakinek fizetnie kell.
Lázár János szerint a kormány és a tárca is megállapodásra törekszik, ezért újabb ajánlatot tett a fővárosnak. Terveik szerint a Budapest bérlettel lehet majd utazni a Volán- és MÁV-járatokon, amennyiben a vármegye- és az országbérleteket az összes BKK-járaton elfogadják.
Fejlesztések Debrecen térségében
Az építési és közlekedési miniszter a Papp László (Fidesz-KDNP) debreceni polgármesterrel a helyi DKV Közlekedési Zrt. telephelyén tartott tájékoztatón kitért a térség közlekedési fejlesztésére is. Jelezte: a korábban elfogadott 159 milliárd forint fejlesztési forráson túl további 195 milliárd folyósításáról döntött a kormány, amely együttesen 700-750 milliárd forintos beruházás megvalósulását jelenti a térségben. Ezek életminőséget és megközelíthetőséget javító fejlesztések, s alkalmassá teszik Debrecen infrastruktúráját arra, hogy kiszolgálja a betelepülő nagy cégeket, s a jelenlegi 200 ezres lakosság 250 ezerre nőjön.
Hozzátette: ezen túlmenően 250 milliárd forintos beruházást tervez a Debreceni Egyetem, és olyan további fejlesztéseket is, mint a 47-es főút négysávosítása Debrecen és Békéscsaba között, az M4-es autópálya tovább építése Berettyóújfaluig, a 4-es számú főút négysávosítása, vagy a Nyíregyháza-Debrecen közötti gyorsvasút kialakítása.
Lázár János szerint öt éven belül érdemben változik meg a közlekedési infrastruktúra a térségben, ami jelentősen hozzájárul, hogy a Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen háromszög a Közép-Kárpát-medence központja legyen.
Papp László polgármester a sajtótájékoztatón bejelentette: április elsejétől valamennyi 14 év alatti debreceni nevelési-oktatási intézményben tanuló gyerek, illetve diák ingyenesen használhatja a városi közösségi közlekedést, ingyen utazhat valamennyi villamos-, troli- és autóbuszjáraton.
A városvezető arról is beszámolt, hogy 2014-15 óta 4800 milliárd forint működő tőke érkezett Debrecenbe, 2030-ra a cívisváros állítja elő a magyar nemzeti össztermék, a GDP 4,5 százalékát. Papp László hozzátette: a városban 18 ezer új munkahely jött, illetve jön létre, amiből 6750-et már betöltöttek.
Reagálások Lázár János bejelentésére
Karácsony Gergely jó iránynak nevezte Lázár János tarifaközösség-ajánlatát
Karácsony Gergely főpolgármester Lázár János keddi bejelentéseire reagáló, Facebook-oldalán közzétett videójában azt mondta: a vármegye- és országbérletek elfogadása, illetve a Budapest-bérlet megőrzése “jó irány”. A kérdés az, hogy mik a részletek – tette hozzá. A főpolgármester úgy fogalmazott: “számunkra csak és kizárólag olyan megállapodás lehet elfogadható, amely egyszerre jelent a kormánynak és a fővárosnak is plusz forrásokat a közösségi közlekedés jobb finanszírozásához”.
Vitézy Dávid szerint Lázár ajánlata ebben a formában értékelhetetlen
A volt közlekedésügyi államtitkár Facebook-bejegyzésében reagált Lázár János tájékoztatójára. Mint a Budapest-bérlet ügyében fogalmaz: “Lázár János mai “ajánlata” ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje. Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán – de ez eddig is működött, ameddig le nem járt a korábbi szerződés.”
Vitézy kitért arra is, hogy csak az ország-és vármegyebérletek maradnak. Mint írja: “az 5 km-es bérletek megszüntetése egy jelentős rejtett áremelés, mellyel nyilván a vármegyebérletek bevételkiesését próbálja most kompenzálni a közlekedési kormányzat. Pont az agglomerációban, nem csak Budapest, hanem a többi nagyváros körül is, egy ilyen áremelés jelentősen rontja a közösségi közlekedés versenyképességét.”
Címlapfotó: MTI/Vajda János