Eltűnt tengeralattjáró: "dörömbölő hangokat" észleltek
A Twitteren közzétett tájékoztatás szerint a kanadai mentőegység P-3 Orion tengerészeti felderítő-repülőgépe által észlelt zajok nyomán a távvezérelt keresőegységeket erre a területre irányították, és a keresés – egyelőre eredmény nélkül – jelenleg is itt folyik.
A parti őrség további részletekre – beleértve a zajok természetét és azt, mennyi ideig észlelték őket – nem tért ki, a CNN amerikai hírtelevízió és a Rolling Stone amerikai lap azonban amerikai kormányzati feljegyzésekre hivatkozva kedd este azt közölte, a felderítőgép mintegy 30 percen át tartó “dörömbölő hangokat” rögzített – írja az MTI
A hírt elsőként közlő Rolling Stones szerint a zajokat szonárbóják segítségével észlelték, közel ahhoz a helyhez, ahol a merülőhajóval elvesztették a kapcsolatot, négy órával később pedig a zajok megismétlődtek.
Az OceanGate Expeditions Titan elnevezésű merülőhajója vasárnap reggel 6 órakor indult útnak, és a szakértők szerint mintegy 96 órára elegendő oxigénnel rendelkezett.
Eszerint a bent lévőknek – közép-európai idő szerint – nagyjából csütörtök délig elegendő az oxigén, így a kutatóegységek versenyt futnak az idővel.
A Polar Prince kanadai jégtörő kutatóhajó, amelyről a Titant a vízbe bocsátották, a merülőhajó indulása után 1 óra 45 perccel veszítette el vele a kapcsolatot. A Titan vasárnap este a kanadai mentési koordinációs központ szerint az új-fundlandi St. John’s-tól mintegy 700 kilométerre délre lehetett, a merülőhajót több mentőhajóval és repülőgéppel keresik.
Az amerikai parti őrség kapitánya, Jamie Frederick kedden újságíróknak azt mondta, az amerikai és a kanadai mentőegységek már több mint 7600 négyzetmérföldet fésültek át a nyílt vízen, hozzátéve, hogy ez a terület nagyobb, mint Connecticut állam.
Ahová a napfény sem jut el
Szakértők felhívták a figyelmet arra, hogy a merülőhajó eredeti úticélja, a Titanic roncsa 3800 méter mélyen fekszik, ahova már napfény nem jut el. Ide csak egészen speciális felszereléssel lehet eljutni a nagy nyomáskülönbség miatt. Tim Matlin, a Titanic roncsival foglalkozó kutató elmondta, ha a Titan a tengerfenékig süllyedt, szinte lehetetlen lesz a “merülőhajóról merülőhajóra”-mentés.
A mentőegységek azt remélik, hogy a Titan esetében kommunikációs vagy elektromos hiba történt, ez esetben ugyanis a Titan valószínűleg valahol a felszínen lebeg, és várja a mentést.
John Kirby, a Fehér Ház Nemzetbiztonsági Tanácsának szóvivője elmondta, hogy a mentést Joe Biden amerikai elnök is szoros figyelemmel kíséri.
Franciaország tengeralattjáró robottal segíti a keresést
Az Ifremer francia tengerkutató intézet a tengeralattjáró robottal felszerelt Atalante nevű hajóját az Atlanti-óceán északi része felé irányította, oda, ahol eltűnt a kis merülőhajó – jelentette be kedden a francia kormány tengeri ügyekért felelős államtitkára.
Az Atalante várhatóan közép-európai idő szerint szerdán 20 órakor ér az övezetbe, ahol a francia legénység leereszti majd a robotot a Titanic négyezer méteres mélységben található roncsához – írja az MTI.
Két forgatókönyv
Alistair Greig, a University College London tengerészmérnök professzora két forgatókönyvet is felvázolt a Titannal kapcsolatban. Mint elmondta, a tengeralattjárók általában rendelkeznek egy olyan ballasztsúllyal, amelyet vészhelyzetben ki tudnak engedni, és így a felhajtóerő segít a felemelkedésükben. Ha kommunikációs és/vagy elektromos hiba történt, ez esetben a Titan valószínűleg valahol a felszínen lebeg, és várja a mentést.
Deep-sea exploration began over 150 years ago but the ocean remains vastly unexplored. Our mission is to explore more and to share the experience of discovery with citizen explorers worldwide – starting with the #Titanic. #OceanExplorationDay
Learn more: https://t.co/DbE7tSyRWIpic.twitter.com/bH5Tr4silH
— OceanGate Expeditions (@OceanGateExped) January 23, 2023
A másik forgatókönyv szerint viszont, ha a hajótest szivárog, akkor súlyosabb a helyzet. Ha ugyanis lesüllyedt a fenékre, és saját erőből nem képes felszínre emelkedni, a mentés lehetőségei nagyon korlátozottak. Ha le is jutnának a búvárhajóhoz, kétséges, hogy a nyílásához tudnának csatlakozni.
Az utasok
A Titan fedélzetén öten tartózkodnak, Hamish Harding brit milliárdos, egy pakisztáni származású Nagy-Britanniában élő üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is, az amerikai Stockton Rush, a merüléseket szervező vállalkozás alapító-vezetője, valamint Paul-Henry Nargeolet francia Titanic-szakértő, a jármű vezetője.
A 77 éves Paul-Henri Nargeolet volt tengerésztiszt 1986 óta az Ifremer francia tengerkutató intézet mélytengeri tengeralattjáróinak parancsnoka volt, tucatnyi merülése során több száz tárgy felszínre hozatalában vett részt, 2007 óta pedig a Titanic roncsát tulajdonló RMS Titanic/Phoenix International nevű vállalat kutatási programvezetője. 2010-ben részt vett az Air France légitársaság Rio de Janeiro és Párizs között lezuhant Airbus A330-203 típusú repülőgép keresésében is.
Mint egy MRI-készülék
A Titan 6,7 méter hosszú, a pilóta mellett 4 utas szállítására alkalmas mini-tengeralattjáró, amit felszíni hajókról lehet vízre bocsátani, speciális rámpa segítségével – írja a 444.hu. A henger alakú hajótest titán erősítésű karbonszövetből készült, durván 10 tonna tömegű, és 4000 méteres merülésre van hitelesítve, amihez az üzemeltető OceanGate szerint “kényelmes biztonsági tartalék” járul.
US and Canadian ships and planes searched for Titan, a submarine that went missing while taking tourists to explore the wreckage of the Titanic https://t.co/wBrOd2C66Npic.twitter.com/Ox8TUQwYHA
— Reuters (@Reuters) June 20, 2023
A Titant négy elektromos hajtómű mozgatja, kamerákkal, szkennerekkel és fényszórókkal van felszerelve. A külvilággal Elon Musk Starlink műholdas internetkapcsolatán keresztül kommunikál.
Az utastérből egyetlen kis kerek hajóablakon lehet kinézni, a bent ülők alapvetően egy nagy monitoron figyelhetik a tenger mélyét pásztázó kamerák képét. A 444.hu cikkében a BBC tavaly forgatott filmjére hivatkozva megjegyzik: a jármű vezetője és az utasok egy, az MRI-készülék belsejét idéző hengerben ülnek, amibe még műszerfalat sem szereltek. A beltérben csupán egy darab bekapcsoló gomb található.
Az amerikai CBS riportjából az is kiderül, hogy a mini-tengeralattjárót egy játékkonzol kontrollerével irányítják, a vécéje pedig egy műanyag flakon.
A mostani, 9 napos expedíció a fizető vendégek 250 ezer dollárjába került – írja a 444.hu.
Címlapkép: AFP