"Katasztrofális robbanás" következtében halt meg a Titan legénysége
A Titanic tengeralattjáró öt utasa, akik 13 ezer láb mélyre merültek, hogy megszemléljék a Titanic roncsait az óceán fenekén, egy “katasztrofális robbanás” következtében hunytak el – közölték a hatóságok csütörtökön, ezzel lezárva egy rendkívüli, ötnapos nemzetközi, a Titanic hajóroncsának helyszínén zajló kutatási műveletet. Bobby Chacon, az FBI nyugalmazott különleges ügynöke és az FBI búvárcsapatának egykori vezetője a CNN-nek szintén azt mondta, hogy egy olyan törmelékmező, mint amit a kutatócsoportok felfedeztek, a tengeralattjáró “szinte egyidejű berobbanása és felrobbanása” révén jöhetett létre.
John Mauger, az amerikai parti őrség ellentengernagya sajtótájékoztatóján megerősítette, hogy a búvárhajó kapitánya és négy utasa halott.
A roncsokat egy kanadai hajóról távvezérelt víz alatti robot segítségével találták meg csütörtök reggel 488 méterre a Titanic roncsának orrától mintegy 4 kilométeres mélységben.
Mint mondta, a törmelékmező arra utal, hogy a nyomáskamra összeroppant.
Az amerikai parti őrség közölte, hogy folytatják a tengerfenék átkutatását a Titanic közelében további nyomokat gyűjtve, hogy kiderítsék, mi történhetett a Titannal. Ezen felül megpróbálják felszínre hozni a merülőhajó roncsait, illetve utasainak földi maradványait. Ezen munkálatok főleg távvezérelt robotokkal zajlanak majd.
“Rendkívül kíméletlen viszonyok uralkodnak ott lent a tengerfenéken” – hangsúlyozta Mauger.
A turisztikai célokra használt búvárhajó vasárnap indult útnak öt emberrel a fedélzetén eredetileg kevesebb mint félnaposra tervezett útjára a Titanic roncsaihoz. A Titan eltűnését követően nagyszabású kutató-mentő akció indult az Atlanti-óceán mintegy 10 ezer négyzetmérföldes területén.
Meghaltak a Titanic közelében eltűnt Titan merülőhajó utasai – kiadta a közleményt este az OceanGate is
“Sajnálattal úgy gondoljuk mostanra, hogy vezérigazgatónk, Stockton Rush, Shahzada Dawood és fia, Suleman Dawood, valamint Paul-Henri Nargeolet odavesztek. Ezek a férfiak igazi felfedezők voltak, akik különleges kalandszellemmel és a világ óceánjainak felfedezésére és védelmére irányuló mély elhivatottsággal rendelkeztek” – olvasható a vállalatnak a BBC honlapján megjelent közleményében.
Az OceanGate egyben részvétét nyilvánította a hozzátartozóknak, egyben köszönetet mondott a kereső akcióban résztvevőknek erőfeszítéseikért.
Hosszú idő feltérképezni, mi is történt
Szakértők szerint nem valószínű, hogy a holttesteket megtalálják, de az amerikai parti őrség közölte, hogy folytatja a keresést, hogy “megpróbálja visszaszerezni, amit lehet”. Az utasok keresése mellett a hatóságok folytatják a tengerfenék átkutatását is annak reményében, hogy több információt gyűjthetnek arról, mi vezetett a robbanáshoz. Időbe fog telni, amíg összeáll a történtek pontos idővonala – közölte csütörtökön az amerikai parti őrség, amely “hihetetlenül összetettnek” nevezte a víz alatti környezetet.
Eddig a Titan orrkúpját és a nyomótest egyik végét egy nagy törmelékmezőben, a nyomótest másik végét pedig egy második, kisebb törmelékmezőben találták meg.
“Most azt tudják tenni, hogy visszamennek a helyszínre, és mint a kekszmorzsákat, úgy próbálják megtalálni a nyomokat” – mondta a CNN-nek Tom Maddox, a Víz alatti törvényszéki nyomozók vezérigazgatója, aki 2005-ben részt vett egy Titanic-expedícióban. Hozzátette, hogy a roncsdarabok még mindig “egy kisebb felhajtóerővel” rendelkezhetnek, és az óceáni áramlatok tovább sodorhatják őket. “Tehát a nagy feladat most az lesz, hogy megpróbáljuk összegyűjteni ezeket a részeket” – mondta. “Megjelölik őket, jelzik, hogy hol voltak, és térképet készítenek arról, hogy hol találták meg ezeket”- tette hozzá.
A vezérigazgató szintén a “katasztrofális robbanásról” beszélt; ez az esemény a robbanás, becsapódás ellentéte, amikor egy tárgy hirtelen és hevesen összeomlik. Ilyen mélységekben óriási nyomás nehezedik a merülőhajóra, és a legapróbb szerkezeti hiba is katasztrofális lehet – vélik a szakértők. “Tehát ebben a helyzetben a nyomás valószínűleg négy-ötezer font per négyzethüvelyk, ami több mint 350-szerese a földi nyomásnak. Bármilyen kis szivárgás azonnali összeomlást okozhat” – mondta Tom Maddox.
A dörömbölés a robbanás lehetett
Az amerikai haditengerészet valószínűleg nem sokkal azután észlelte a Titan tengeralattjáró “katasztrofális összeomlását”, hogy vasárnap eltűnt. A versenyfutás, kutatás és a korábban dörömbölésnek aposztrofált hangról szóló hírek után az amerikai haditengerészet egyik vezető beosztású tisztje megerősítette, hogy egy titkos rendszerük rögzített egy zajt, amely megfelelt a „berobbanás” hangjának. A tengeralattjáró roncsainak felfedezése akkor történt, amikor a haditengerészet egyik magas rangú tisztviselője megerősítette, hogy egy meglévő, titkos, hangfelvételre tervezett rendszer “implózióra” utaló hangot hallottak.
A Titan 3300 méter mélységben járt, amikor megszakadt vele a kommunikáció. A hangot annak a helynek a közelében hallották, ahol a tengeralattjáróval vasárnap utoljára kommunikáltak.
David Mearns mentési szakértő, aki két utast is ismert, szintén azt mondta:
“A jelek arra utalnak, hogy „katasztrofális robbanás történt. Ebben az egyetlen megnyugtató dolog az, hogy a pillanat törtrésze alatt történt meg és a férfiaknak fogalmuk sem lehetett, hogy mi történik”
– írja az Infostart.
“A hétfőn átélt legrosszabb félelmeim valóra váltak. Négy napon át azért imádkoztunk, hogy más legyen a kimenetel. Szóval… két barátom meghalt” – fogalmazott David Mearns.
A pakisztáni származású, brit állampolgárságú üzletember Dawood egyik testvére elmondta, hogy fia, Suleman „rettegett a merüléstől”, de „apja kedvére akart tenni”.
Az OceanGate vezérigazgatója visszautasította a biztonsági figyelmeztetéseket
A BBC a merülést megelőző levélváltásra hivatkozva azt írja, a tengeralattjáró biztonságára figyelmeztető üzeneteket Stockton Rush vezérigazgató – egyike annak az öt férfinak, akik meghaltak a hajó fedélzetén – többször is elutasította. Rob McCallum, a terület vezető szakértője azt mondta Rushnak, hogy potenciálisan veszélybe sodorja ügyfeleit, és felszólította, hogy hagyja abba a tengeralattjáró használatát, amíg azt egy független testület nem minősíti. Rush azt válaszolta, hogy “elege van az iparági szereplőkből, akik biztonsági érvekkel próbálják megállítani az innovációt”.
A feszült eszmecsere azután ért véget, hogy OceanGate ügyvédei jogi lépésekkel fenyegetőztek, állítja McCallum. “Úgy gondolom, hogy potenciálisan veszélyes helyzetbe helyezi magát és ügyfeleit” – írta az OceanGate főnökének 2018 márciusában.
Az üzenetekben Rush csalódottságát fejezi ki a Titan biztonsági intézkedéseivel kapcsolatos kritika miatt, és egy e-mailben ezt írja: “Túl gyakran hallottuk az alaptalan kiáltásokat, hogy “meg fogsz ölni valakit”. Ezt komoly személyes sértésnek veszem.”
Az OceanGate egyelőre nem kommentálta az e-mail-váltást.