Skála néven nyílt kínai bolt budapest szívében
A rendszerváltás előtt Demján Sándor igazgatása alatt a Skála piacvezető szerepe a nyugati tőke beáramlásával szertefoszlott. A bolthálózat régi épületei különféle neveken továbbra is kiskereskedelmi céllal működnek azóta is. A napokban viszont a márkanév látványosan feléledt: Budapest belvárosa közepén, a becsődölt Alexandra könyvesbolt helyén nyílt meg Skála néven egy új kínai üzlet – írja az Index.
A múlt rendszerben a Skála volt a szövetkezeti rendszer csúcsintézménye, amely fénykorában 40 áruházzal működött. Az első üzlet a mai Allee helyén álló Budai Skála Szövetkezeti Nagyáruház volt, ez 1976-ban nyitott, és Demján Sándor volt az igazgató. Mivel konkurencia nem volt, a bolt jól ment, azonban a rendszerváltás után a külföldi befektetők modern bevásárlóközpontjai teljesen kiszorították a Skálákat a piacról. A bolthálózat végül 1991-ben a német Tengelmann kezében landolt: ők telepítették be a Kaiser’s boltokat az üzletekbe, ugyanis akkoriban azt is ők birtokolták.
A németek után pedig megérkeztek a kínaiak: a Cao He Ping és felesége, Nie Wen által alapított Magyar Jin Wen Kft. összesen 18 Skála áruházat vásárolt fel a kilencvenes években, majd a kétezres években egész céghálót építettek fel az ingatlanok hasznosítására. A brandet viszont nemcsak ők, hanem mások is használják, vagyis Cao He Pingék feltehetően otthon továbbadták a márkahasználati jogokat.
Az Alexandra csődje után a Károly körút és a Dob utca sarkán megnyitott Skála áruház sem az ő tulajdonukban áll, hanem egy másik kínai üzleti kör érdekeltségébe tartozik a patinás épület. A november óta üzemelő egységben a kínálat és a design a szokásos: egy csomó háztartási és technikai eszköz, valamint ruhák kaphatók a körúti üzletben. Az üzletet tulajdonló Zeng Ying és Chen Xiaobin egy másik Skálát is működtetnek a Bajcsy-Zsilinszky út elején a Nyugati Átjáróházban. Hogy pontosan mi a kapcsolat a két kínai kör között, az a cégadatok alapján nem deríthető ki, mivel közös magyar válalkozásuk nincs.