Pereli az Esterházy-család a magyar államot
A per február 22-én kezdődik a fővárosi bíróságon, az alperes a magyar állam. Amikor a fraknói várból elhurcolták a műtárgyakat, Burgenland még Magyarországhoz tartozott. A tárgyak között vannak díszes kelyhek, ékszerek, fejedelmi ruhadarabok stb. A tárgyakat a tanácsköztársaság után is az Iparművészeti Múzeumban őrizték letétként – írja a kurier.at-re hivatkozva a Huppa.
Pál herceg kálváriája
1923-ban V. Esterházy Pál herceg letéti megállapodást kötött a múzeummal, és a dokumentumban az akkori magyar kultuszminiszter, Klebelsberg Kunó kifejezetten elismerte az Esterházyak tulajdonjogát. Magyarország 1948-ban a kommunista fordulat után elkobozta és államosította a javakat, Pál herceget bebörtönözték, ahonnan csak 1956-ban szabadult ki, majd nyugatra menekült és végül Zürichben halt meg, 1989-ben.
100 millió euróról lehet szó
Egyes becslések szerint a műtárgyak értéke eléri a 100 millió eurót is, ám az Esterházy-család szerint ezt egyelőre nem lehet pontosan megállapítani, hiszen ahhoz előbb fel kellene becsültetni azokat.
Nem teljesíthetetlenek a család elvárásai
A jelenlegi családfő azt remélte, hogy tisztázni lehet a vitás kérdéseket 2013-ban, amikor a magyar kormány az állami múzeumokban lévő összes műtárgy eredetét vizsgálni kezdte azzal a szándékkal, hogy azokat esetleg visszajuttassák jogos tulajdonosaiknak. Ekkor felajánlotta a magyar államnak, hogy a kincsek továbbra is Magyarországon maradhatnak, de cserébe elvárta, hogy a darabok szabadon hozzáférhetők legyenek a kutatók számára, és hogy Magyarország átadja bemutatásra a tárgyakat, amikor a fraknói gyűjtemény többi részét kiállítják valahol. (Most éppen New Yorkban készülnek ilyen bemutatót rendezni.) Emellett a családfő ragaszkodik a tárgyak tulajdonjogának egyértelmű rögzítéséhez is.
A kormány fura döntései miatt indítottak pert
Az történt ugyanis, hogy a kormány mindenféle tárgyalás vagy egyezkedés nélkül kihozatta a gyűjtemény legértékesebb hetven darabját az Iparművészeti Múzeumból, majd a fertődi kastély pincéiben helyeztette el azokat, így a műtárgyak sem biztonságban nincsenek, sem pedig hozzáférhetőnek nem minősülnek, ezért határozott végül a család a per megindításáról.