Pataki Ági ráébredt, mennyire szerencsés - egy filmnek köszönheti a felismerést
November 8-án mutatják be a magyar mozikban Szilágyi Zsófia Egy nap című, külföldi fesztiválokon már több díjat is elnyerő filmjét. A Startlap ennek apropóján beszélgetett Pataki Ágival, aki Kenesei Edina mellett az alkotás egyik producere.
Az Egy nap főhőse egy háromgyerekes anya. A cselekmény nagy része a hétköznapok rutinjára épül, a háttérben a házasság válsága húzódik. A film női alkotócsapata arra vállalkozott, hogy bemutassa egy kisgyerekes anya percekre beosztott idejét.
Pataki úgy véli, a film érdekessége épp abban rejlik, hogy bár „csupán” egy édesanya tipikus, hétköznapi életét követhetjük nyomon a mozivásznon, azzal, hogy a saját életére is ráismerhet a képkockákon, erőteljesebben megszólítva érzi magát a néző.
Olyan dolgokról szól, amelyekről filmek általában nem szoktak szólni. A filmek többnyire nagy kérdéseket tesznek fel, nagy válaszokat adnak. Ez a film nagy kérdéseket tesz fel, de apró, rutinszerű dolgokat bemutatva ad válaszokat. Úgy megy a mélyére nagy kérdéseknek, hogy közben azt érezzük, hogy a mindennapjaink köszönnek vissza a filmvászonról
– fejtette ki a producer.
Az Egy nap a cannes-i filmfesztivál Kritikusok Hetén mutatkozott be, és elnyerte a nemzetközi filmkritikusok szövetségétől (FIPRESCI) a legjobb elsőfilm díját. A főszereplő Szamosi Zsófi júniusban a kassai Art Filmfesztiválon megkapta a legjobb színésznő Kék Angyal-díját, majd a Szarajevói Filmfesztiválon is a legjobb színésznő díjával jutalmazták.
Amatőrök és profik
Pataki Ági a szereplőválogatás nehézségeiről is beszélt a Startlapnak. Elmondása szerint a casting során a legnagyobb feladatot az jelentette, hogy a filmben ábrázolt ötfős család tagjait úgy kellett kiválasztani, hogy a nézők elhiggyék, valóban egy famíliát alkotnak.
A három gyereket és az egyik főszereplőt ráadásul amatőrök alakították, ezért az ő megtalálásuk sokkal időigényesebb volt, mint egy csak hivatásos színészekből álló szereplőgárda összeállítása.
Válasz helyett sugall
A kérdésre, hogy ad-e valamilyen választ a túlterhelt nők problémáira, a multitasking kérdésére a történet, Pataki Ági kifejtette: a filmnek nem célja, hogy válaszokat adjon.
A filmnek az a célja, hogy problémákat felvessen, hogy késztesse a nézőket, hogy az egész mindennapi, energiáinkat felőrlő rutinról egy kicsit elgondolkozzanak. Elgondolkozzanak azon, hogy lehet-e és ha igen, milyen módon lehet változtatni. De a film nem ad hozzá kulcsot. Azt esetleg sugallja, hogy szükség lenne változtatásra az életünkben
– fogalmazott a producer.
Pozitív visszajelzés
Pataki Ági az esetleges személyes érintettségét firtató kérdésre válaszolva elmondta, őt a film éppen arra emlékeztette, hogy bár kisebb-nagyobb problémák az ő családi életében is adódtak, mégis rendkívül szerencsés körülmények között nevelhette a gyerekét, mivel a férje aktívan kiveszi részét a napi rutinfeladatokból. Kiemelte: a film az ő esetében pozitív visszajelzésként szolgált, és ez is értéknek tekinthető.
Nem biztos, hogy elgondolkodunk ezeken a kis dolgokon, pedig az élet apró elemekből áll össze. (…)Egyensúlyban kell lennie az életünknek, ehhez pedig feltétlenül szükséges, hogy a család tagjai mindannyian, egyforma mértékben vállalják a mindennapi feladatokat
– osztotta meg személyes élettapasztalatait az egykori modell.
Pataki Ági reméli, hogy sokan kíváncsiak lesznek az Egy napra, és bízik benne, hogy bár női alkotók, egy nőt középpontba állító filmjéről van szó, a férfiak és a nagyobb kamaszok is nyitottak lesznek az elgondolkodtató történetre.
Pataki Ágival, az Egy nap című film egyik producerével élőben beszélgettünk!
Közzétette: Startlap – 2018. október 31., szerda