Mik azok butikhotelek?
Az ún. butik (boutique) stílus nem csak hotelekre, hanem bármilyen jellegű szállásra érvényes lehet, amely egynél több helyiséggel rendelkezik. Ugyanis a stílus egyik jellegzetessége, hogy a szobák (apartmanok) mindegyike eltérő hangulatú, stílusú, tematikájú berendezést kap. Így teszik lehetővé a vendégek számára a változatos élmények megszerzését, még akkor is ha azok rendszeresen visszajárnak.
A butik stílus további jellegzetessége, hogy – a korábban a szállodaiparban elterjedt egyen-megjelenés totális ellenpontjaként – egyedi hangulatot, exkluzív benyomást igyekeznek kelteni, amelynek szerves része a személyes hangvétel és a bensőségesség. Gyakori, hogy a butikhotelekben a szállásadók, illetve a személyzet néven szólítja a vendégeket és lehetőség nyílik arra is, hogy speciális kívánságokat teljesítsenek, például a szobák berendezésére vagy az étkezésre vonatkozóan. A butikszállások egyik legfőbb vonzereje az exkluzív élmény, vagyis hogy alkalomról alkalomra más és más benyomásokkal távozhatunk.
Az első butikhotelek a nyolcvanas évek elején nyitották meg kapuikat az Egyesült Államokban, de már hazánkban is találni párat. Az első fecskék átalakított közepes méretű hotelek voltak, de egyre gyakoribb, hogy a kisebb vagy egészen kicsi szálláshelyek is elindulnak ezen az úton. A nagy méretű szállodák azért esnek ki ebből a körből, mert olyan léptékben már nem érvényesíthető a személyesség és az egyénre szabottság igénye.
Az élen járó intézményekre jellemző, hogy nem csak stílusokat vegyítenek (pl. az egyik szoba polgári, míg a másik retro, a harmadik pedig country vagy vintage stílusú), hanem a különböző szobák különféle tematikákat dolgoznak fel (egy-egy zenei előadó vagy stílus, egyéb híres ember vagy művészeti irányzat különféle témáit).