Megdöbbentő látvány: 116 Golfot gyűjtött össze a fanatikus rajongó
Számos fura szokással, hobbival találkozhatunk a világban, elég, ha a közvetlen környezetünket vizsgáljuk, biztosan belefutunk egy-egy, számunkra felfoghatatlan kedvtelésbe. Ezúttal egy különleges sajtóútra kaptunk invitálást, a Volkswagen jóvoltából egy Bécs melletti raktárépületbe látogattunk, ahol Josef Juza autógyűjteményét, a Golfsrudelt tekinthettük meg. A hétköznapokban kéményseprőként dolgozó Juza Volkswagen Golf modellek gyűjt, pontosan 116 példány parkol a saját tulajdonú ipartelepén. Elmondása szerint nincs még egy olyan fanatikus, aki ennyi Golfot vásárolt volna valaha. Hozzáteszi, hogy Volkswagen gyűjteményből akadhat hasonló meretű a világon, de kifejezetten Golfra szakosodott biztosan nem.
Amikor életemben először ültem be egy Golfba, úgy éreztem, mintha kizárólag rám szabták volna az autót. Az üléspozíció, a vezetési élmény, a mindennapi használhatóság – mind az én ízlésem szerinti volt. Az első Golfot egy második, majd egy harmadik követte. Ekkor azt a célt fogalmaztam meg, hogy szeretném, ha minden élethelyzethez lenne egy alkalomhoz illő Golfom
– számolt be a Golf-szerelem kezdetéről Josef Juza.
A kéményseprő a munkáját egy Caddy-vel végezte, nyárra volt egy kabriója, télre egy Country-ja, amikor sportosabb élményre vágyott, akkor GTI-jét használta, de akadt családi utazásokra szánt példánya is.
Egyszer egy oldtimer kiállításon beleszerettem egy első szériás modellbe, elől dobfékekkel, hátul fecskefarkú légterelővel. Ez számított az első “szükségtelen” Golfomnak. Ekkor váltam igazán gyűjtővé
– tette hozzá.
Azóta pedig jócskán kiegészült a park, a kollekcióban az átlagosnak mondható példányok mellett akad jó pár különleges darab. Ezek közé tartozik egy sorozatgyártás előtti tolóajtós I-es Golf 1974-ből, egy kézzel összeszerelt, mindössze 71 példányban gyártott, 210 lóerős Golf G60, továbbá egy Rally Golf, amely a második szériából készült, összesen 5000 példányban. Juza tulajdonában található egy CitySTROMer is, amely az RWE német energetikai cég közreműködésével épült 1981-ben. Ez a modell volt az egyik első mindennapi használatra alkalmas elektromos autó, körülbelül 25 létezik belőle a világon.
De a gyűjteményben látható az 50 példányban készült, a német nyelvű autós szaklap, az Auto, Motor und Sport tiszteletére gyártott speciális kivitelű kabrió Golf, két lakóautó, két reptéren használt lépcsős Caddy, egy Harlequin Golf, egy 1 millió kilométert futott I-es Golf, egy II-es Pick up, egy dél-afrikai és egy jugoszláv specifikációjú modell vagy például egy kukás autóként használt Caddy is. De a gyűjtő szenvedély nem merül ki pusztán a Golfokban, Jozef Juza 2019 tavaszán nyíló múzeumában ezernél több kisebb, nagyobb modellautó (például komplett GTI sorozat) és sok száz Volkswagen relikvia lesz látható.
Josef Juza azt is elmondta, hogy az utóbbi időkben már lassabban bővül a gyűjtemény, de mindig belefut olyan példányokba, amiknek nem tud ellenállni, ráadásul sok esetben a szállítási költség drágább, mint a kiszemelt kocsi értéke, így az anyagiak sem szabnak mindig határt. Ezt tükrözi a 116 Golfból álló gyűjtemény, amelyből több modell a szeptember 22-i Volkswagen-találkozó programját is színesíti majd a Hungaroringen. Ezek mellett gyári különlegességek és újdonságnak számító modellek is megtekinthetőek lesznek a mogyoródi versenypályán, de a szervezők számos egyéb lehetőséggel is készülnek, így ha valakinek nem lenne elég a több ezer különleges autó, akkor bőven válogathat majd női, férfi és gyermek programok között. A kalandvágyók pedig éjjel kint is alhatnak a versenypálya közepén.