Lázár kiadta az utasítást: változásokra számíthatnak a MÁV utasai a "nehéz helyzetekben"
Lázár János hétfőn mutatta be a MÁV új vezetését a vállalat igazgatóságának és felügyelőbizottságának, illetve az érdekképviseleti vezetőknek. A zártkörű megbeszélésről a Facebook-oldalán számolt be a miniszter.
Lázár azzal indította a posztját, hogy 30 év hátrányból indulva nem tudják “varázsütésre” megújítani a MÁV-járműparkot és a hazai vasúti pályát, de nekiállnak. Mint írta, közel 850 milliárd forintból mintegy félezer kilométernyi sínt újítanak fel, újraindítják a hazai IC-kocsik gyártását és jó minőségű használt járműveket szereznek be.
“Amit viszont rövid idő alatt meg lehet változtatni, az az utasokhoz való hozzáállás: az utasok érdemi segítése és támogatása azokban a nehéz helyzetekben, amiket a megörökölt flotta- és infrastruktúra-állapotok okoznak”
– fogalmazta meg Lázár, hogy mit vár elsőként a MÁV-csoport új vezetésétől.
A miniszter azt is elvárja a vállalat új vezetőitől, hogy az eddigi gyakorlattal szakítva mostantól személyesen vegyenek részt a MÁV-ról zajló vitákban.
“(…) a magyar államvasutakról szóló kép alakítását nem hagyhatjuk önjelölt vagy frusztrált közlekedési szakértőkre. Van a magyar vasútnak elég baja, nincs rá szükség, hogy álfideszes ellenzéki vagy álellenzéki fideszes politikusok (lassan ideje lenne eldönteni) még csúsztatásokkal és hazugságokkal is hergeljék ellene az utasokat” – zárta bejegyzését Lázár János.
Akcióterv
Lázár János augusztus 16-án ötpontos közlekedési akciótervet mutatott be:
- állampolgári jog lesz a közlekedés;
- 1 milliárd eurós uniós hitelt terveznek felvenni vasútépítésre;
- leselejtezett nyugati járműveket vásárolnak;
- új MÁV-applikáció készül, épületeket, állomásokat újítanak fel;
- lecserélik a MÁV vezetését.
Hegyi beszélt
A MÁV-vezérkar cseréja azóta már meg is történt: Pafféri Zoltán szeptember elsejével távozott a MÁV-Start éléről, őt Hegyi Zsolt vezérigazgató-helyettes váltotta.
Pár napja Hegyi Zsolt Lázár ötpontos tervének minden pontját fontosnak nevezte, de hangsúlyozta, hogy ezek nem ugyanakkor fognak megvalósulni. Az M1 aktuális csatornán kifejtette, hogy például a pályarekonstrukciók esetében az a cél, hogy már 2025-től elinduljanak az építkezések, az új járművek beszerzése évekig tarthat, míg a használt vonatok vásárlása sokkal gyorsabb lehet, így ezek akár már jövőre megérkezhetnek.
Arra a felvetésre, miszerint egy nehéz időszakban veszi át a MÁV irányítását például a Keleti pályaudvaron történt kisiklás miatt, Hegyi azt válaszolta, hogy a hibát elhárították, a közlekedés azóta folyamatos. Mint mondta, az esetleges mulasztásokat vagy hibákat egy független vizsgálat tárja fel, így lesz ez a Keleti pályaudvarnál történt baleset kapcsán is, ezért erről egyelőre nem mondott többet. Hozzáfűzte, hogy gyors lépésekre van szükség az utasokkal való kommunikáció fejlesztése terén; gyorsítani és pontosítani kell az információkat az utasok felé különösen az ilyen havária esetekben.
Álfideszes vagy állelenzéki
A Keletiben történt baleset ismét kiélezte a volt közlekedési államtitkár, volt főpolgármester-jelölt Vitézy Dávid és Lázár János közötti ellentétet. “(…) bőven van nem csak elvont politikai, de közvetlen döntéshozói felelőssége is a közlekedési miniszternek – hiszen nem enyhítette, hanem minden lépésével csak mélyítette a magyar vasút egyre súlyosabb válságát az elmúlt időszakban” – írta augusztus 25-én a Facebook-oldalán Vitézy.
“Magyarország legaktívabban facebookozó szakértője, aki egész életében a Fidesz politikai támogatásával érhetett volna el sikereket, árulásszámba menő csúsztatásokkal uszít a MÁV ellen, közlekedési szakértőként folyamatosan elárulja volt kollégáit, a vasutasokat, azokat, akik valóban mozgásban tarják az országot” – utalt a Keletiben történt baleset után először két nap késéssel megszólaló miniszter Vitézyre. Mint ahogyan feltételezhető, hogy Lázár mai bejegyzésében is Vitézyre gondolt, amikor “álfideszes ellenzéki vagy álellenzéki fideszes politikusok” kerültek a céltáblájára.
Címlapkép: MTI / Máthé Zoltán