Lázár leváltja a MÁV vezérigazgatóját
Az építési és közlekedési miniszter annak apropóján tartott péntek délelőtt Közlekedési infót, hogy egy év telt el a vármegye- és országbérlet bevezetése óta.
Lázár két célt fogalmazott meg: az utas járjon jól, a munkások pedig motiváltak legyenek – írja a 24.hu. Elmondta, hogy eddig 10 millió vármegye- és országbérletet adtak el, “ennek a kormányzati ciklusnak ez eddig a legnagyobb rezsicsökkentése” – fogalmazott a miniszter. Emlékeztetett, hogy nem régiben “óriási” béremelést hajtottak végre a MÁV fizikai dolgozóinál.
Lázár János ezután egy ötpontos közlekedési akciótervet jelentett be:
- Szeptemberben új személyszállítási törvényt visznek a Parlament elé, mert a közlekedéshez való jogot állampolgári alapjoggá szeretnék nyilvánítani.A miniszter kifejtette: szabályozni kell, hogy a közlekedés területén minimálisan mi illeti meg az embereket. Elmondta, bár a lakóhely és a járásközpont között a magyar állam köteles naponta háromszor oda-vissza közlekedést biztosítani átszállás nélkül, Magyaroroszágon 500 településen ez egyáltalán nem megoldott, “150-et nem kapcsoltuk be, 350-ről pedig mélyen hallgatunk”. Az a cél, hogy a járásközpontból el lehessen jutni a megyeszékhelyre naponta minimum kétszer, oda-vissza átszállás nélkül, és minimum a megyeszékhelyről Budapestre naponta kétszer átszállás nélkül.
- Új vasútpálya-építési program indul: a kormány 1 milliárd euró hitelt vesz fel az Európai Beruházási Banktól, amit saját erőből kiegészítenek 1 milliárd euróval. A hitel 30 évre szól és négy év alatt kell megépíteni 500 km vasutat. Kifejtette: felújítják a többi között a Kiskunfélegyháza-Szeged vonalat, Székesfehérvár és térségében pedig fejlesztéseket hajtanak végre. Villamosítanak, megépítik a Gubacsi-hidat is. Ha megérkeznek az uniós pénzek a budapesti hévek felújítását is tervezik.
- Mivel a járműpark nagy része idős, járműveket kell vásárolni. Lázár elmondta, hogy első sorban magunknak kellene gyártani a járműveket, a spanyol gyorsvonatgyártó Talgót folyamatosan próbálják megszerezni, és erre van is reális esély.
- Új MÁV-applikáció készül, épületeket, állomásokat újítanak fel. A Déli-pályaudvar felújítása külön projekt lesz.
- “Új rendszerre van szükség. Régi rendszerbe új pénzt nem lehet betenni” – mondta Lázár. Mint kifejtette, a MÁV Zrt.-nek három leányvállalata lesz: egyik a személyszállításért, a másik a pályaműködtetésért, a harmadik a back office-ért felel majd.
Mivel Lázár szerint az új rendszerhez új menedzsment kell,
Pafféri Zoltán szeptember elsejével távozik a MÁV-Start éléről, őt Hegyi Zsolt vezérigazgató-helyettes váltja.
Lázár ezt követően az újságírók kérdéseire válaszolt:
- elismerte, hogy nem a tömegközlekedés volt a fókuszban az elmúlt években, de tarifareform most nagy fordulatot hozott;
- a home office-szabállyal kapcsolatban elmondta, hogy “olyan nincs, hogy ekkora vállalatnál több ezer ember otthonról dolgozzon”;
- a hőség okozta vonatkésésekkel kapcsolatban elmondta, hogy szerinte nincs az ország, az infrastruktúra felkészülve erre az időjárásváltozásra, ezért jelenleg az a megoldás, hogy buszokkal váltják ki a vonatokat;
- a kínaiakkal tárgyalnak a V0 megvalósításáról és vasúti összeköttetésről Budapest és a Liszt Ferenc Repülőtér között;
- azzal kapcsolatban, hogy megszűnik az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer (ÉTDR) tájékoztatási felülete, Lázár úgy fogalmazott: senkinek semmi köze ahhoz, hogy “milyen lesz valakinek a fürdőszobája”.
Címlapkép: MTI/Balogh Zoltán