Katona Klári: Kispados voltam, egy lebetegedett angol énekesnő helyére ugrottam be
Katona Klári még csak 13 éves volt, amikor elkezdett énekelni, eleinte a Kék Csillag, majd a Neoton együttes énekeseként, később pedig szólistaként folytatta karrierjét. Az előadóművész tavaly jelentette meg könyvét, Közelség címen, és ma ünnepli 65. születésnapját.
Egyenes volt az utam, 13 éves koromtól ahhoz szoktam, hogy megnyilvánulhatok, és mások arra reagálnak, magukkal vihetnek belőle valamit. Ez a könyv annak a folytatása, amit eddig is láthattak, hallhattak tőlem az emberek, és igazi boldogság, hogy éppen úgy lett gondozva, közreadva, ahogy eredetileg vágytam
– fejtette ki az NLCafénak a művésznő a kötete kapcsán, ami nem önéletrajz, de nem is fikció, hanem életvezetési eszmefuttatások és tapasztalatok gyűjteménye. A szerző azt mondja, tanácsot adni nem akar, de meg akar mutatni bizonyos dolgokat.
Egy lány azt mondta, soha nem fogja elolvasni az „Áldassék a férfi” című írásomat. Mégis azt gondolom, látva, mennyi fiatal ember van egyedül, és küzd az elköteleződéssel, nekem, aki látja, éli, fel kellett mutatnom, milyen fontos a másik ember csodálata.
Katona legtöbb dalát 1976-tól éveken át Demjén Ferenc írta, majd 1981-ben kezdett el dolgozni Presser Gáborral, és 1992 óta saját maga írja számait.
Nagyon örültem annak, ahogy a lemezeim követték egymást: a nagy dalszerzőkkel, Demjén Ferenccel, Presser Gáborral való közös munka után jelenhettek meg a magamnak írt dalok. De azt a korszakot nem sikerült igazán érvényesíteni, pedig kiadói oldalról nagyon sok valódi segítséget kaptam. Addigra már nagyon felerősödött a popzenei ipar üzleti jellege. Az újonnan indult dalszerzői utam akkor kezdődött. Az útkeresés sosem volt könnyű. Valami lényegi változást okozni még kevésbé, pedig a kihívás abban van
– meséli Katona Klári, aki Presser Gábor személyét különösen nagyra tartja.
Gábor, Presser Gábor pedig minden szempontból különleges. Abban a világban, ahol a legnagyobb zenészek és rendezők is folyton alá-fölérendeltségi helyzetekbe kényszerítik egymást, ő, aki az adottságai, zenei tudása, érzelmi intelligenciája, énekesértési képessége alapján is kiemelkedik, ezeket az alá-fölérendeltségi helyzeteket soha nem teremtené meg. Ez a nagyság.
Arra a kérdésre, hogy hallgat-e olyanokat, akik szintén szólisták és dalszerzők, az énekesnő elárulta, hogy odavan Lady Gagáért.
Lady Gaga lenyűgöző. Hallottad, ahogy Stinget énekel Stingnek? Lefekszel tőle. Stílusok között járkál, nem akármilyen szinteken. Őt például végtelenül nagyra becsülöm.
Katona Klári csodás karriert futott be, miközben a hetvenes évek hazai szólistái közül sokan teljesen eltűntek, képtelenek voltak menedzselni karrierjüket. Úgy véli, őt az adásvágy segítette kitűnni a többiek közül.
Az adásvágy, ami nagyon pici koromtól megvolt bennem. A tiszta szándékú másik felé fordulás vágya.
És a siker szinte fel sem tűnt neki.
Át sem villant a fejemen. Villachban a fesztivál utáni szalagcím az volt: „Jött, látott, és győzött”. Pedig oda sem győzni mentem. Kispados voltam, egy lebetegedett angol énekesnő helyére ugrottam be.
Ha pedig három szóban kéne összefoglalnia azt, ami képvisel, csak annyit mondana: “Élet, élet, élet!”