Orbán Ráhel influenszer-partnere azt se tudta, hol van: Budapest helyett Prágáról posztolt
Az elmúlt hetekben nagy sajtóvisszhangot váltott ki a Magyar Turisztikai Ügynökség által szervezett budapesti influenszer-parti, melynek költségei akár több milliárd forintra rúghattak. A Népszava szerint volt olyan résztvevő, aki azt sem tudta, hol van: Budapest helyett ezért egy 24 óra után eltűnő bejegyzésében Prágát jelölte meg a buli helyszíneként.
Közpénzből turisztikai reklám
Az MTÜ és Orbán Ráhel szervezésében megvalósuló esemény célja az országimázs építése és a budapesti turizmus népszerűsítése volt. Az influenszer-marketing egyre elterjedtebb hirdetési forma: lényege, hogy a közösségi médián népszerű véleményvezérek eljuttassák követőikhez a hirdetett terméket dicsérő tartalmaikat. Ezesetben Budapest, mint turisztikai célpont volt a népszerűsített termék. Az influenszerektől azt várta az MTÜ, hogy követőiket Budapestre csábítsák.
Lévai Richárd marketingspecialista szerint üzleti szempontból indokolt volt az esemény megszervezése, a forma körül azonban már kérdések merülnek fel. Külföldi influenszereket bevetni a turisták bevonzása érdekében még hasznos is lehetne, az eseményen azonban felülreprezentáltak voltak a magyar tartalomgyártól. “El tudom képzelni, hogy az áll a háttérben, hogy erősítsék a magyar influenszerekkel való kapcsolatot, egyéb más célok elérése érdekében,” fogalmazott Lévai a Népszavának.
Bányai Judit, a Nem akarok beleszólni Instagram-csatorna egyik humoristája is arról beszélt: lehet, hogy a kormány megpróbálja az egyébként közélettől távoli influenszereket is behálózni. “Nem olyan direkt módon, mint a Megafon, hanem puhábban, kevésbé irányítottan. Olyan események, rendezvények szervezésével, ahol a már kipróbált influenszerek az ő értékrendjükbe illeszkedő tartalmakat készíthetnek,” mondta a Népszavának.
Elhibázott taktika
Amennyiben a külföldi közönséget célozták a hirdetők, hiba csúszott a gépezetbe: több tartalomgyártó ugyanis nem jelölte meg pontosan az utazás helyszínét. Többször előfordult, hogy a képekről és videókról hiányzott a helyszínt mutató vízjel, ugyanakkor Haley Kalil amerikai influenszer egyszer Budapest helyett Prágaként hivatkozott a helyszínre. Van olyan videója is, amelyben Magyarországra egyszerűen “Európaként” hivatkozik.
Bányai Judit szerint amatőr hiba lenne az MTÜ részéről, amennyiben nem írták volna szerződésbe, hogy a tartalomkészítők kötelesek pontosan megjelölni a program helyszínét. “Szakmabeliként nem egy ilyen szerződést láttam már, de mindegyikben pontosan kikötik, hogy mit várnak el. Ez esetben bele kellett volna foglalni a helyszín megjelölését, hiszen azt biztosan tudjuk, hogy nekik ezért fizettek, hiszen minden tartalmat ellátták a #ad felirattal, jelezve, hogy ez fizetett tartalom. Fogalmam sincs, hogy sikerült a Spice of Europe marketing csapatának ilyen amatőr hibát elkövetniük,” mondta a Népszavának.
A meghívottaknak luxusban volt része
Az eseményen 100 hazai és 50 külföldi tartalomgyártó vett részt. A nyilvánosságra került információk szerint míg a magyar influenszereknek nem fizettek a megjelenésért, a külföldieknek igen, sőt, a Népszava által megkeresett szakértők szerint nemcsak a munkájukért kaphattak díjazást, hanem a szállásukat, étkezésüket is a szervezők állták. A szakmában jártas megkérdezettek szerint az esemény akár egymilliárd forintba kerülhetett, ha nem többe. “Az átlagos magyar állampolgár távolról sem ilyen életet él, és az a tény, hogy mindez közpénzen valósulhatott meg, olaj volt a tűzre. Úgy gondolom, ha ezt egy multi finanszírozta volna, az közel sem csap ekkora hullámokat,” nyilatkozta Gerő Gábor influenszer-marketinggel foglalkozó szakember a Népszavának.
Közpénzből bulizott a fővárosban többek között David Dobrik, egy ismert youtuber, aki 25 millió követőt tudhat magáénak, illetve a több mint 26 millió követővel rendelkező amerikai humorista, Hannah Stocking. A magyar résztvevők között feltűntek a TV2-n futó Next Topmodell Hungary versenyzői, Puskás-Dallos Bogi, T. Danny, KKevin, illetve olyan tartalomgyártók, akik százezres követőtáborukat stílus, divat, és lakberendezés témájában látják el posztokkal: például Hédinke, Palkovics Zóra, Király Lina és Timella (Gelencsér Tímea), írja a Telex.
Borítókép: Haley Kalil a MET-gálán. Forrás: AFP