Hivatalos: a BKK visszavonja a járatritkításokat
Miután a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója egy korábbi, botrányt kavaró kijelentése miatt péntek délelőtt felajánlott elnézést kért és felajánlotta lemondását Karácsony Gergelynek, a főpolgármester visszautasította a felajánlást. Ugyanakkor, hogy megkímélje a BKK-t a a főpolgármester-jelölti politikai kampány hatásaitól, megkérte a vállalatot, hogy állítsák vissza a korábbi menetrendet, és a közlekedési fejlesztésekről egyeztessenek a kerületekkel.
Karácsony egy Facebook-bejegyzésben indokolta meg, hogy miért nem fogadja el Walter Katalin lemondását. Ezt követően a BBK Facebook-oldalán egy péntek délelőtt megjelent poszt kommentszekciójában maga a BKK a következőket írta:
A főpolgármester kérésére a BKK visszaállítja a korábbi menetrendet.
Karácsony Gergyely a már idézett bejegyzésében úgy fogalmazott: Walter Katalin a sajtóbeszélgetésen “egy rendkívül szerencsétlen mondatot mondott, amiért tisztességgel elnézést kért és felajánlotta nekem a lemondását. A lemondását nem fogadtam el: egy rosszul megfogalmazott mondat, ami nem tükrözi a vezérigazgató személyes meggyőződését, nem írja felül azt a kiváló szakmai munkát, amit az elmúlt években a budapesti közösségi közlekedés érdekében a BKK végzett”.
A járatritkítások visszavonásának hírére máris reagált Vitézi Dávid. A többek által az LMP főpolgármester-jelöltjének tartott közlekedési szakember ezt írta a közösségi oldalán: “Örülök, hogy Karácsony Gergely főpolgármester belátta a járatritkítások tarthatatlanságát és egy héttel a bevezetés után ma bejelentette, hogy visszavonja a BKK járatritkítási csomagját. Minden budapesti utas jól járt ezzel. Köszönöm, hogy meghallgatta a közlekedési civil szervezetekkel közös érveinket a titokban bevezetett intézkedés tarthatatlanságáról. Ez is bizonyítja: Budapest erős közösség, ha kiállunk magunkért, együtt jobbá tudjuk tenni városunkat, érdemes volt fellépni a járatritkítás ellen”.
A pulykás hasonlat
Az ügy előzménye, hogy egy, a BKK által szervezett csütörtöki háttérbeszélgetésen a 24.hu tudósítása szerint Walter Katalin a következőket mondta a BKK járatritkításairól: “(…) társadalmi egyeztetésre csak akkor lett volna szükség a mostani intézkedést megelőzően, ha járatok szűntek volna meg, vagy ha hálózati átalakítást hajtottak volna végre. Október 26-án ugyanakkor egyeztettek a Közlekedő Tömeg képviselőivel, majd másnap a VEKE és a Magyar Közlekedési Klub vezetőivel. Az utasokat ebbe a folyamatba nehéz lett volna bevonni, mert az olyan, mintha „hálaadás előtt megkérdeznék a pulykát, hogy mi legyen vele”.
A pulykás hasonlat miatt Vitézy Dávid lemondásra szólította fel Walter Katalint: “A budapestiek nem vágásérett pulykák, akik jobban teszik, ha beletörődnek a sorsukba, mert jön a hálaadás – vagy épp ezúttal a járatritkítás. Ilyet nem csak egy felelős vezető nem mondhat, hanem egy minimális empátiával rendelkező személy sem” – fogalmazott a volt közlekedési államtitkár.
Budapestért és az utasokért
Walter Katalin pénteken közleményben fejezte ki sajnálatát a kijelentése miatt, azt írta, hogy nem állt szándékában senkit sem bántani. A BKK által az MTI-hez pénteken eljuttatott nyilatkozatában Walter úgy fogalmazott, hogy három éve vezeti a vállalatot, és ez idő alatt minden döntését a Budapestért és az utasokért érzett felelősség vezérelte.
“Szándékaink ellenére a BKK egy politikai kampány részese lett. Szakmai alapú döntéseinket, amelyeket több évtizedes tapasztalattal rendelkező kollégáim készítettek elő, kiragadott adatokat bemutató vagy éppen manipulatív fotókkal illusztrált Facebook-posztokban, és azok nyomán féligazságokat tartalmazó újságcikkekben kérdőjelezték meg” – fogalmazott Walter Katalin.
A vezérigazgató azt írta: nem tévedhetetlen, de az elhivatottsága, az utasok és a kollégái iránt érzett felelőssége megkérdőjelezhetetlen.
“Ezért is különösen fájdalmas számomra, hogy egy kontextusából kiragadott mondat az említett politikai kampányban olyan értelmezést kapott, amellyel pont azokat sértheti meg, akikért nap mint nap odaadással dolgozom. Egy eredetiben, angol nyelven sokkal árnyaltabb jelentéssel bíró mondás leegyszerűsítő értelmezése nyomán úgy tűnhet, mintha nem lenne fontos számomra az utasok véleménye” – jegyezte meg.
“Holott azt az eseményt, amelyen a szerencsétlen mondat elhangzott (és amelyet sok-sok másik újságíró is hallott, mégsem értett félre), pont azért szerveztük, hogy még teljesebb tájékoztatást adjunk arról, mit miért teszünk, mit miért fogunk tenni a következő hónapokban és miben számítunk az utasok visszajelzéseire. Mert fontos számunkra, hogy ne elszenvedjék, hanem értsék és értékeljék az utasaink a változásokat” – fűzte hozzá a vezérigazgató.
“Sajnálom, ha félreérthetően fogalmaztam, nem állt szándékomban senkit sem bántani, elnézést kérek azoktól, akik mégis így érzik. Azt remélem, hogy az elmúlt években a BKK-nak a vezetésem alatt, az utasok érdekében elvégzett fejlesztései – köztük a BudapestGO elindítása, a Lánchíd és a Blaha Lujza tér felújítása – hívebben mutatják a hozzáállásomat a munkámhoz, az utasokhoz, mint egy hosszú eseményen elhangzó egyetlen, rosszul megfogalmazott mondat” – írta nyilatkozatában Walter Katalin.
Címlapkép: MTI/Lakatos Péter