Hatalmas olajfoltot hagyott maga után az elsüllyedt iráni tartályhajó
Nagyjából tizenhat kilométer hosszú olajfoltot hagyott maga után a január 6-án kigyulladt, majd január 14-én elsüllyedt iráni tartályhajó a Kelet-kínai-tengeren. A 136 ezer tonna rendkívül gyúlékony könnyű olajat szállító, panamai zászló alatt hajózó, Szancsi nevű iráni tartályhajó azután borult lángba, hogy összeütközött egy kínai hajóval Sanghajtól körülbelül 300 kilométerre keletre.
Az olajfoltot a hajóbaleset helyszínétől keletre fedezték fel vasárnap, szélessége másfél és hat kilométer között mozog. Észlelése óta a többszörösére nőtt, ami tovább táplálja a tengeri élővilágra leselkedő veszély miatti aggodalmakat – adta hírül a CCTV kínai állami televízió. Szakértők szerint ez az eddigi legnagyobb olajszennyezés az 1991-es angolai baleset óta, amikor is 260 ezer tonna nyersanyag került a tengerbe egy tartályhajóból a délnyugat-afrikai ország partjainál.
A szennyezés felszámolása már elkezdődött, és közben leállították az eltűntek felkutatására irányuló nagyszabású mentőakciót is.
“A szemünk láttára bontakozik ki egy környezeti katasztrófa” – figyelmeztetett a súlyos környezeti károkra Stephan Lutter, a WWF tengervédelmi szakértője Németországban. Hozzátette: “Versenyfutás kezdődött az idővel”. A hajótestből kilépő könnyűolaj méreg a tengeri emlősök, halak, teknősök, de a tengeri madarak számára is. Ráadásul a Sárga- és a Kelet-kínai-tenger határán kialakult áramlások roppant összetetettek, így szinte lehetetlenség megmondatni, hogy az olajszőnyeg merre fog sodródni. “Ez a szerencsétlenség drasztikus példája annak, milyen veszélyekkel jár a fosszilis üzemanyagok használata” – mutatott rá a szakértő.
A hajón 32 ember volt, 30 iráni és két bangladesi. Hármuk holtteste került elő eddig. A többiek eltűntek. Az iráni mentőegységek szóvivője már vasárnap közölte, hogy nincs már esély arra, hogy túlélőt találjanak.
A kínai hatóságok tájékoztatása szerint a hajó fedélzetén történt robbanások miatt megrepedt a hajótest, és a tengerbe ömlő olaj nagy része lángra kapott. Hétfőn is sűrű füst gomolygott a katasztrófa helyszínét. Szakértők szerint az élővilágában nagyobb kárt okoz az elégő olajnál az, hogy a hajó elsüllyedése miatt feltehetően a hajótestben maradt olajon kívül a rendkívül mérgező üzemanyag is a tengerbe kerül.