Fontos változások lesznek az adózásban
Adminisztráció-csökkentő, a családokat és a jogkövető vállalkozásokat támogató módosítások jönnek 2019-től. „Többféle kedvezménnyel, online megoldásokkal segíti az adózókat az adóhatóság” – mondta el Tamásné Czinege Csilla adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár Azüzlet.hu-nak.
Végre valóban online lesz az szja beküldése
A vállalkozások már most is elektronikus úton kommunikálnak a NAV-val, ez az elektronikus kommunikáció ugyanakkor egy űrlap-technológián alapul – ezt szeretnék kiváltani online rendszerekre. „A legjobb példa erre a személyi jövedelemadó bevallások kérdése, ami korábban egy űrlapon történt, amit az ügyfelek vagy papír alapon vagy elektronikusan, az ügyfélkapun keresztül tudtak beküldeni a NAV felé – tájékoztatott a szakértő – Ehhez képest most egy fejlettebb online technológiát alkalmazunk, ami megjelenítését tekintve is jobban segíti az ügyfeleket az eligazodásban” – mondta.
Nem kell letölteni a kitöltőprogramot és a nyomtatványt
Január 1-jétől a bejelentő lapokban kezdik meg az online felületek bevezetését, amelyek elsőként a magánszemélyek és egyéni vállalkozók bejelentési vagy adatváltozással összefüggő kérelmeihez kapcsolódnak majd: a magánszemélyek adószám vagy adóigazolvány igényléséhez, illetve az egyéni vállalkozók adatbejelentéséhez használhatják. Mint megtudhattuk, az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség, valamint a környezetvédelmi termékdíj-kötelezettség bejelentése is online rendszerre kerül majd. „Az óriási újdonság pedig az – mondta el –, hogy a NAV kitölti azokat az adózóra vonatkozó előzményi adatokat, amelyeket már tud az adózóról, de további segítséget jelent majd az is, hogy nem lesz szükséges sem nyomtatvány, sem a kitöltő program előzetes letöltése, sőt azonnali hibavizsgálatot követően visszajelzést kapnak majd az ügyfelek. Mindehhez kapcsolódik, hogy amennyiben valaki bejelentkezik majd a KÜNY (Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás) regisztrációs azonosítóival (pl. ügyfélkapus azonosítójával), akkor a bejelentőt a NAV előtt is azonosítja a program, így számára vagy képviseltje számára bejelentések is elérhetők lesznek.
A szakértő kifejti, hogy az ügyfeleknek a váltózás kapcsán nincsen teendőjük. „Az online beadványok esetében, de megjegyzem, az elektronikus nyomtatványkitöltő rendszer használatával sem kell elektronikus aláírás, mert a Magyarország Kormánya által a NISZ Nemzeti Infrastruktúraszolgáltató Zrt.-n keresztül üzemeltetett biztonságos csatornán keresztül zajlik a kommunikáció, a hitelességet tehát maga a kommunikációs csatorna teremti meg.”
Búcsú az EVA-tól
A kormány az elmúlt években már olyan kedvezményes adózási formákat vezetett be, amelyek kifejezetten a kisvállalkozásoknak, a mikro vállalkozásoknak, vagy a kis- és középvállalkozásoknak kedveztek – mondta el kérdésre válaszolva. Ezzel párhuzamosan azonban továbbra is megmaradt az EVA intézménye, ami – akár egy új cég esetében is -, december 20-ig választható utoljára. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy az EVA iránti igény jelentősen lecsökkent azzal, hogy a mind a KIVA, mind a KATA kedvezőbb megoldás jelent az EVA-nál. Ugyanakkor nincs szó arról, hogy az EVA-t kivezetnék, csak az történik, hogy ezt követően már nem lehet az EVA hatálya alá bejelentkezni.
Pozitív változás a KATA-nál
Pozitívan érinti a KATA adóalanyokat az áfa alanyi mentesség értékhatárának változása, mert itt vált el egymástól a KATA meg az ÁFA. Ez sok vállalkozónak problémát okozott, felvetve: miként lehet, hogy a KATA tételes adó értékhatára év elejétől 12 millió forintra emelkedett, az ÁFA alanyi értékmentesség határa viszont megmaradt 8 millió forint. Ezt orvosolja, hogy az ÁFA alanyi adómentesség választására jogosító értékhatár 8 millió forintról 12 millió forintra emelkedik. További kedvező változás, hogy a korábbi években az alanyi adómentesség választásából a 8 millió forintos értékhatár meghaladása miatt kizárt adózók is visszatérhetnek az alanyi adómentesség alá, ha a 12 millió forintos határt egyébként nem haladták meg. Így 2019-től már egyforma lehet a KATA meg az áfa alanyi mentesség értékhatára.
Kötelező lesz a Cégkapu
Már 2018. január 1-jétől kötelező tette a vállalkozások számára az elektronikus ügyintézés, ennek a módjában azonban tett engedményeket a szabályozás: az adóügyek tekintetében volt arra lehetőség, hogy 2018 végéig még nem kellett kötelezően a Cégkaput használni, elfogadható volt az Ügyfélkapun keresztüli beküldés is. Ez az átmeneti időszak szűnik most meg: 2019. január 1-jétől már az adóügyekben is kötelezővé válik a Cégkapu használata.
Áfaváltozás cégeknek
Jelentős adminisztrációs egyszerűsítést hoz a vállalkozásoknak, hogy 50 százalékos levonási hányad érvényesíthető a személygépkocsi bérbevétele (nyílt végű- és operatív lízingje) kapcsán, ha az bármilyen mértékben is adóköteles tevékenységet szolgál – mondta el Tamásné Czinege Csilla. Az adóalany dönthet természetesen továbbra is úgy, hogy a kizárólag adóköteles tevékenységet szolgáló bérbevétel adóját teljes egészében, a részben adóköteles tevékenységet szolgáló bérbevétel adóját pedig a levonásra jogosító tevékenység arányában helyezi levonásba.
Sokakat érint a lakásépítéshez kapcsolódó adómérték is. 2020. január 1. napjával ugyan megszűnik a lakóingatlanok értékesítése kapcsán a kedvezményes adómérték, de 2024-ig továbbra is 5 százalékkal adóznak azon lakóingatlan értékesítések, amelyek teljesítési időpontja 2023. december 31-ig terjedő időszakra esik, az építési engedély 2018. november 1. napján véglegesnek minősül, vagy a létesítést legkésőbb 2018. november 1. napján bejelentették – zárul az interjú.