Évek óta dolgoznak a különleges sebességmérőn a rendőrök
„A kollégáim most dolgoznak a rendszer kialakításán, amely lehetőséget biztosít arra, hogy – ha a jogszabályi feltételek meglesznek – alkalmazható lehessen ez a módszer” – vélekedett az átlagsebesség méréséről Halmosi Zsolt rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes egy rádiós műsorban.
A nyugaton section controlnak hívott átlagsebesség-mérést régóta használja számos ország rendőrsége. Lényege, hogy egymástól bizonyos távolságra elhelyezett traffipaxok mind megmérik az előttük haladó járművek tempóját, majd átlagolják a rögzített számokat. Akinek az adott útszakaszra a megengedettnél magasabb átlagsebességet mér a rendszer, megbírságolják. Könnyű belátni, hogy igazságosabb ez a módszer annál, mint az egyetlen pillanatban rögzített tempó miatt büntető rendszer – írja a vezess.hu.
Ráadásul eredményesnek is tűnik mindenhol, ahol bevezették. A rendszer átlagosan bő 10 százalékkal mérsékelheti a sebességet az adott szakaszon, a balesetek és a halálos áldozatok száma pedig 20-50 százalékkal is csökkenhet.
A section control számos európai országban hozott pozitív eredményt. Hollandiában az A13-as sztrádán 2002-ben vezették be, ezt követően az autósok mindössze 0,5 százaléka ment gyorsabban a megengedettnél, a balesetek száma pedig 50 százalékkal csökkent. Az ausztriai Kaisermühlen sztrádaalagútban az átlagsebesség-mérés bevezetése előtt átlagosan 85 km/órával közlekedtek az autók, szemben a megengedett 80-nal, a rendszer bevezetése után azonban átlagosan 73-75 km/órára lassultak. Ezzel párhuzamosan a sérülést okozó balesetek száma 33 százalékkal csökkent, a halálos áldozatot követelőké pedig 50 százalékkal. Olaszországban többek között az A56-os sztráda kapott ilyen rendszert. Az átlagsebesség csökkenése mellett a halálozási kockázat a felére csökkent, a sérültek száma közel 30 százalékkal esett vissza, a baleseteké 20 százalékkal.
Felvetődik a kérdés, hogy miért nem működik már nálunk is ilyen. Már öt és fél éve gondolkodott ezen a rendőrség.
„Bővül a fix sebességmérésre is képes eszközök hálózata, és felmérés alatt van a hosszabb útszakaszok felügyeletét biztosító úgynevezett section control-rendszerek bevezetése is” – írta az ORFK 2013 januárjában.
Ezt követően 2015 elején be is mutatták a 365 plusz 160 készülékből álló VÉDA-rendszert, ám a section control elindítása elmaradt. Akkor azzal indokolták, hogy „a technológiai alapok megteremtésén túlmenően jogalkotói döntések is szükségesek lehetnek a szakaszsebesség-ellenőrzés bevezetéséhez.”
Fontos, és sok országban érdemi eredménnyel járó rendszer a section control, kár, hogy évek óta csak újságcikkekben létezik Magyarországon, és nem az utakon.
„A rendőrség folyamatosan értékeli és elemzi a közlekedési helyzetet, keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel a hazai jogszabályi környezetnek megfelelően, a szabályosan közlekedők legkisebb mértékű zavarásával, ugyanakkor hatékony módon csökkenthető a balesetek száma és javítható a közlekedési morál – írta az ORFK. – Ehhez többek között nemzetközi tapasztalatok megvalósíthatóságát, azoknak a magyarországi közlekedési kultúrába való adaptálhatóságát is vizsgálják.”
„Hogy mindenki hazaérjen…” címmel közzé is tettek a múlt héten egy közleményt, amelynek leginkább kiemelendő része az, hogy visszatér a rendőrség a rejtett traffipaxozáshoz. Tehát egy konkrétumot tudunk a várható rendőrségi gyakorlatról: mostantól lesből is mérik az autósok sebességét egy adott pillanatban. Az még nyitott kérdés, hogy az igazságosabb átlagsebesség-mérésre mikor és hogyan állnak át.