Elhunyt Pavlics Ferenc, aki a NASA holdjáróit tervezte
Az egyesült államokbeli Santa Barbarában letelepedett mérnök unokahúga közölte a gyászhírt a sajtóval – írta az Rtl.hu.
Pavlics 1928-ban született a Vas megyei Balozsameggyesen (mai nevén: Meggyeskovácsi). A szombathelyi Faludi Ferenc Reálgimnáziumban érettségizett, ezután pedig 1950-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát.
1956-ban az Amerikai Egyesült Államokba disszidált, és tanulmányait a Michigani Egyetemen folytatta. 1957-ben a General Motors kutató-fejlesztő részlegén szerzett állást, ami pont kapóra jött, mivel az amerikai űrporgram beindulása után a NASA a General Motors-t bízta meg a holdjárók kifejlesztésével.
Apollo-15, -16 és -17 küldetések holdautóinak (Lunar Roving Vehicle, LRV) tervezéséért és kivitelezéséért felelt műszaki igazgatóként Pavlics Ferenc.
A NASA különleges kerekekkel ellátott holdjárói a mai napig az egyetlen négykerekű járművek, melyeket űrhajósok egy másik égitest felszínén vezettek.
1971-ben a NASA külön kitüntetéssel ismerte el Pavlics munkájának jelentőségét.
Az Apollo-program után Pavlics a hibrid hajtású és üzemanyagcellás járművek lehetőségeit kutatta.
Részt vett a Santa Barbara-i elektromos meghajtású autóbusz-hálózat kifejlesztésében. 2000-ben aranydiplomát, 2010-ben gyémántdiplomát kapott a Műegyetemen.
2008-ban megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje (polgári tagozat) kitüntetést. 2010-ben a Magyar Mérnöki Kamara tiszteletbeli tagjai közé választotta, a szervezet Gépészeti Tagozata pedig Botka Imre-díjjal jutalmazta munkásságáért.
Címlapkép: Getty Images