Elfordult, meghajlott és utána omlott le a genovai híd
Megkezdte munkáját a genovai hídomlás okait vizsgáló minisztériumi bizottság – számolt be az MTI. Roberto Ferrazza, a katasztrófa okait vizsgáló olasz minisztériumi bizottság elnöke közölte: a genovai autópályahíd először meghajlott, s ezt követően omlott össze, a szerkezet leszakadásához vélhetően több tényező együttes hatása vezetett.
Ferrazza a Liguria tartomány közmunkaügyi tanácsosa, ő vezeti az olasz infrastrukturális és közlekedési tárca által felállított vizsgálóbizottságot, amelynek tagjai vasárnap kezdték meg a helyszínelést a Morandi-híd roncsainál.
A szakértő úgy véli, a híd először “elfordult, meghajlott és utána omlott le”. Elmondásai szerint ezt bizonyítja, hogy a vasbeton elemek zuhanás közben 180 fokos szögben megfordulva értek földet.
Ferazza szerint a jelenlegi adatok alapján a híd összeomlását egy feszítőkábel elszakadása, vagy a szerkezet egyik betontalpának meglazulása, esetleg elmozdulása okozhatta. A helyi sajtó szerint a híd közelében lévő biztonsági kamerák a tartókábelek elszakadását rögzítették. A közmunkaügyi tanácsos azt mondta: a híd kilencedik pillére feletti ferdekábel szakadhatott el, ami a hídtest, majd ugyanezen pillér omlásához vezetett, ha pedig a betontalapzatról indult az omlás, akkor az először szintén a kábelt szakította el, majd a pillért dönthette le.
A szakértő szerint az 51 éves híd elavultsága, az időjárás okozta szennyeződés (például a tenger közelsége miatti sólerakódás), valamint az utóbbi években megnövekedett járműforgalom okozhatta a kábel esetleges szakadását.
A Morandi-hídon évente több mint 25 millió gépjármű, vagyis a harminc évvel ezelőtti forgalom négyszerese haladt át
A vizsgálóbizottság vezetője közölte: a híd veszélyességére korábban semmi nem utalt – ezzel azonban a hidat használó autósok nem értenek egyet. A sajtóban közölt beszámolóik szerint köztudott volt, hogy a híd “recseg és mozog”, és az autósok minden alkalommal alig várták, hogy a híd végére érjenek, amikor átkeltek rajta.
Olaszországban a mintegy 6500 kilométeres sztrádahálózatot szinte teljes hosszában magántársaságok üzemeltetik
A tragédia óta több olasz politikus szorgalmazta az autópályák állami kézbe való visszahelyezését.
A sztráda használata döntően fizetős, a bevétel közel felét karbantartásra fordítják. A leomlott genovai híd az Autostrade per l’Italia társasághoz tartozik, amelynek koncessziós joga 2047-ben jár le, de az olasz kormány már elindította az autópálya-társaság koncessziós jogának visszavonását.