Május közepétől figyelj: átalakul a személyi igazolvány
Május 18-tól letölthető a mobilalkalmazás, amelynek segítségével hamarosan elkezdhetjük használni a digitális személyi igazolványokat
– hívta fel a figyelmet a Dívány.
A Digitális Állampolgár Alkalmazás élesítését követően azokat, akik rendelkeznek Ügyfélkapu-elérhetőséggel, értesíteni fogják, hogy töltsék le az applikációt. A letöltés után némi kormányablakos ügyintézésre van szükség, hogy várólistára kerüljünk, majd egy újabb üzenetben jelzik, ha digitális állampolgárságunk aktiválható.
A fontos adatainkat, összes okmányunkat a mobiltelefonunkon egy felhőben összegyűjtő Digitális Állampolgárság Program használatát elvileg szeptembertől élvezhetjük majd aktívan.
Attól még, hogy adatainkat egy programba töltik fel, az összes adatnak mindig az állampolgár a tulajdonosa, kizárólag ő rendelkezhet azok felhasználásáról – hívja fel a figyelmet a portál.
Cserébe pedig szintet lép az ügyintézés menete: állami hivatali ügyintézéseink többségét ezentúl személyes megjelenés nélkül, virtuálisan is elvégezhetjük majd, fizetnivalóinkat az állam felé szintén rendezhetjük a mobilalkalmazáson keresztül, és még egy kis pénzt is megtakaríthatunk.
Mire lesz jó a digitális személyi igazolvány?
A program segítségével néhány gombnyomással indíthajuk el az ügyintézést, az azokhoz szükséges dokumentumokat az állam fogja beszerezni, nekünk már nem kell majd foglalkozni a papírok összegyűjtésével. Ahogyan azzal sem, hogy utánajárjunk, kihez kell fordulni az egyes ügyekkel, de egy rendőri ellenőrzés során is megfelel majd a digitális azonosítás
A Digitális Állampolgárság Programban az életesemény alapú ügyeinket, valamint az e-Papír típusú dolgainkat intézhetjük majd el. Előbbi körébe tartoznak
a születéssel és az autóátírással kapcsolatos ügyek, amelyek már bizonyosan idén elérhetőek lesznek.
Az ügyintézések egy részét csak később vezetik be az applikációba, a tervek szerint 2026 végére szinte minden közigazgatást érintő ügy intézhetővé válik online.
A Nemzeti Digitális Állampolgárság Programmal személyes megjelenés nélkül, a nap 24 órájában intézhetjük az ügyeinket a jövőben.
Az program elsőként az alábbiak bevezetésére kerül sor:
- összes okmányunk digitális változatát elérhetővé teszik;
- digitális postaládát vezetnek be az áttekinthető kapcsolattartás érdekében;
- ügyintézéseink valamennyi dokumentumát tárolhatjuk elektronikusan;
- elektronikus aláírás szolgáltatás indítása, amely az EU teljes területén használható hiteles aláírásra;
- teljesen összevont ektronikus fizetési szolgáltatás bevezetése, amellyel nem csupán az állam felé indíthatunk tranzakciókat.
További fontos információkért látogass el a Digitális Állampolgárság Program weboldalára.
Címlapkép: MTI/Máthé Zoltán