Az egész tejpiac kiakadt, annyira olcsó a Penny Marketben a tartós tej
Elég nagy felzúdulást keltett a tejpiacon a Penny-Market Kereskedelmi Kft., miután csütörtöktől 135 forintos akciós áron tettek ki a polcaikra egy szlovák tartós tejet – írja a Napi.
Az olcsó tej ügyében a lap felkereste a második legnagyobb magyar tejfeldolgozóként ismert Alföldi Tej Kft.-t, ahol elmondták: hazánkban jelenleg 100 forintért lehet egy kilogramm tejet vásárolni, ami az EU-ban a legalacsonyabb ár, vagyis ennél Szlovákiában is többet kell fizetni. Erre még természetesen egyéb költségeket is rá kell számolni.
A 135 forintos literenkénti bruttó ár az öt százalékos áfa mellett 128 forintos nettó árat jelent, ezért az összegért pedig ma Magyarországon csak veszteséggel lehet jó minőségű tejet előállítani, és a fogyasztók számára kínálni
– vélekedik a cég.
A Tej Terméktanács vizsgálja a Penny árazását
Az ügyet már a Tej Terméktanács is vizsgálja – közölte a Napival az ügyvezető igazgató Harcz Zoltán. A terméktanács kezdeményezi a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézetnél a termék beltartalmi vizsgálatát, valamint a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal részéről annak megállapítását, hogy tisztességtelen árat alkalmazott-e a Penny.
Az ágazat arcul csapásaként ítélik meg az olcsó tejet
Tejpiaci források értesülései szerint a Penny Market a korábban felhalmozott tejfeleslegtől szabadul meg ilyen olcsón. A piaci szereplők úgy vélik: az üzletlánc lépése az ágazat és a tej áfájának csökkentéséhez köthető megállapodás arcul csapása. Arról van szó ugyanis, hogy nem hivatalosan, de a kormány januártól azért csökkentette a tartós tejek áfáját öt százalékkal, hogy cserébe a tejet magyar termelőktől vásárolják a feldolgozók. Ezt szerződés nem rögzíti, ugyanis ez az Európai Unió szabályaival is ellentétes lenne, azonban az ágazat többi tagja tartotta magát a kimondatlan szabályhoz.
A Penny szerint a hazai beszállítók nem tudták biztosítani a keresletet
A lap tudomása szerint a hazai tejtermelők fontolgatják, hogy a Penny Market árazása miatt demonstrációt szervezzenek. Az akciós tejről az áruház azt mondta: a kereslet meghaladta a beszállítók által biztosítot mennyiséget, ezért más forrásokból kellett biztosítaniuk az optimális ár/érték arányú terméket. Kiemelték: “jelenleg 11 hazai forrásból származó folyékony tej van és 1 importból érkezett”.